Over ons

Decennia lang mogen wij al gastheer zijn van unieke herinneringen, de vetste shows van wereldberoemde artiesten en bijzondere ontmoetingen tussen bezoekers. En dat allemaal vanuit het zuidelijkste stukje Nederland! De jarenlange lokale, nationale en internationale samenwerkingen zorgen ervoor dat we dit hopelijk nog decennia lang mogen blijven doen.   

Al 52 edities lang (en bijna 53!) houdt niets onze bezoekers tegen om Pinkpop te bezoeken. Daardoor schrijven we samen geschiedenis: ons festival is volgens het Guinness Book of Records het oudste onafgebroken georganiseerde popfestival. In totaal is Pinkpop door meer dan 2.9 miljoen unieke bezoekers en 988 artiesten bezocht. Hopelijk blijven we samen nog lang recordbrekers die jaar in jaar uit geschiedenis schrijven!

Wil je alles weten over de geschiedenis van ons festival? Check dan onze History-pagina!

We zijn met trots een festival waar lokale opleidingen (voor het eerst) praktijkervaring opdoen. We vinden het namelijk ontzettend belangrijk om nieuwe generaties evenementenmakers een professionele werkplek in de buurt te bieden. In de aanloop naar en tijdens ons festival werken we daarom nauw samen met studenten van diverse lokale mbo-of hbo-opleidingen en minors. Succesvolle initiatieven of oplossingen komen regelmatig uit de schoolbanken van Zuid-Limburg en tijdens ons festival bestaat een deel van onze crew uit (doorgestroomde) studenten en (oud) stagiair(e)s.

We weten als geen ander hoe fijn het is om met een gezellige groep mensen te werken aan een unieke beleving voor duizenden mensen. Door (o.a. achter de bar en in de recyclingcrew) samen te werken met lokale muziek-, voetbal- en scoutingverenigingen kunnen we een bijdrage leveren aan hun clubkassen en hen zo een steuntje in de rug geven om ook de rest van het jaar actief te blijven.

Pinkpop is ook achter de schermen een toegankelijk festival. Onze recycling crew bestaat voor een groot gedeelte uit bewoners van Op de Bies en onze oude aankleding wordt door de deelnemers van Stichting Philadelphia zorgvuldig verwerkt tot gloednieuwe merchandise. Creatieve makers krijgen daarnaast de kans om zich aan de geschiedenis van ons festival te verbinden: sinds de 51e editie wordt onze kunstposter elk jaar door een andere kunstenaar ontworpen en het Bonnefantenmuseum exposeert buitengewone kunst op ons terrein.

Om de route naar het podium van Pinkpop voor nieuw talent te versterken, slaan we de handen ineen met Limburgse poppodia en stichting Pop in Limburg. Zo wordt het programma van onze jaarlijkse Buurtborrel door De Oefenbunker, NIEUWE NOR en Pop in Limburg voorzien, maar schittert het rand- en campingprogramma ook van talenten of succesvolle concepten uit hun koker. Tevens wordt Pinkpop elk jaar geopend door de in dat jaar bekroonde “Belofte” bij de Limburgse Popprijs.

Interesse in een langdurige samenwerking? Mail ons dan gerust!

We blijven ons constant inzetten voor de (toekomstige) belangen van onze bezoekers door ons te committeren aan belangrijke campagnes en convenanten. Zo tekenden we bijvoorbeeld het Derde Convenant Preventie Gehoorschade en de Plastic Promise. Daarnaast laten we ons inspireren door partners als Amnesty International en werken we mee aan de I Love My Ears-, en Weet Waar Je Koopt-campagnes. Zo brengen we maatschappelijke thema’s bij onze Pinkpoppers onder de aandacht te brengen en blijven we toekomstbestendig!

Hier lees je alles over onze duurzaamheidsdoelen voor 2030.