Nieuws - 13 juni 2022

De kunstposter van Pinkpop 2022

Na 42 jaar neemt Cor van Wees, het meesterbrein achter tientallen Pinkpop-posters, afscheid van het festival. Maar de kunstposter leeft voort. De poster van dit jaar is gemaakt door zijn dochter, modeontwerpster Iris van Wees.

Is het een opblaasbaar gitaarachtig muziekinstrument? Een buitenaards wezen? Of is het een springkussen? Je mag erin zien wat je wil. Dat doen Pinkpop-bezoekers dan ook graag. De jaarlijkse kunstposter is het meest besproken onderwerp op het festivalterrein, op de muziek na misschien. Talloze verzamelaars (onder wie Jan Smeets) hebben de volledige collectie aan hun muur hangen.

Dus toen ontwerper Cor van Wees besloot dat hij de aankleding van het festival uit handen wilde geven, stond één ding vast: de kunstposter blijft. Vanaf nu krijgt elk jaar een jonge kunstenaar de vrije hand om de kunstposter te ontwerpen. Met Cor als curator. Zijn dochter Iris bijt het spits af.

Een soort metaalplastic
Iris van Wees is modeontwerpster, gespecialiseerd in digitale mode, en heeft bij het vormgeven van de kunstposter dezelfde technieken gebruikt die ze hanteert als ze kleding ontwerpt. Vandaar het driedimensionale beeld, met speciale aandacht voor ‘de stof’.

‘Het is een opblaasbaar fantasie-instrument van een soort metaalplastic,’ zegt ze over haar ontwerp. ‘De gitaaronderdelen zijn natuurlijk duidelijk herkenbaar, maar het is ook een abstracte weergave van hoe ik muziek ervaar. Ik wilde graag benadrukken dat we na twee jaar pandemie de verbintenis weer met elkaar aan kunnen gaan: elkaar omarmen, met vlammende ogen omdat we eindelijk weer samen naar muziek luisteren.’

Het is geen toeval dat haar creatie opblaasbaar is. Iris werd door haar vader van kinds af aan meegesleurd naar het festival. ‘Ik kreeg dan altijd een ballon van hem. Dat was voor mij de meest sensationele ervaring op zo’n dag.’

De Van Wees-signatuur
Bij Buro Pinkpop waren er mensen die enige gelijkenis tussen het werk van vader en dochter meenden te bespeuren. ‘Ik ben opgegroeid met zijn werk, ik slaap in een oud T-shirt met mijn favoriete Pinkpop-poster erop. Dus ja, het is verweven met alles wat ik doe. Ik heb niet geprobeerd een poster te maken die aan de zijne herinnert, maar het was niet te voorkomen dat de Van Wees-signatuur erin terugkomt.’

Cor van Wees is blij dat Iris de vrijheid heeft genomen. ‘Ik vond het moeilijk om me er niet mee te bemoeien, maar ik ben door Jan Smeets ook altijd volledig vrij gelaten. Dus ik heb Iris lekker haar gang laten gaan. Ook die traditie moeten we voortzetten.’

Sinds Cor in 1978 zijn eerste Pinkpop-poster maakte, is er veel veranderd, en niet alleen wat ontwerptechnieken betreft. ‘De rol die de poster speelde bij het verkopen van de kaartjes werd steeds kleiner. Tegenwoordig is sociale media veel belangrijker. De foto’s, de video’s, Spotify. Bezoekers leggen op een heel andere manier hun ontdekkingstocht af. Maar ik heb eigenlijk altijd al gezegd: het affiche heeft vooral herinneringswaarde.’

Muziek zaaien
Aan welke poster Cor zelf de beste herinnering heeft? Je mag het hem eigenlijk niet vragen, het is als iemand laten kiezen tussen zijn kinderen. Maar na enig aandringen geeft hij toe dat één poster boven de rest uitsteekt. ‘Dat is die van 1989, met een illustratie van Willem Vleeschouwer. Je ziet een muzikant die muziek zaait, zoals Pinkpop al die jaren muziek heeft gezaaid.’

Als curator gaat Cor vanaf volgend jaar op zoek naar jonge kunstenaars die de poster kunnen maken. ‘Het kunnen mensen vanuit alle disciplines zijn. Dat maakt het spannend. Fotografen, schilders, dichters, noem maar op. Het staat iedereen vrij contact met me op te nemen.’

De poster wordt op speciaal papier in een beperkte oplage van 100 stuks geprint en door Iris van Wees genummerd en gesigneerd. De poster is tijdens Pinkpop verkrijgbaar op het festivalterrein bij de Merchandise Stores voor €20,00 of 6.5 munten per poster (incl. koker).

Bio

Iris van Wees beweegt zich binnen de digitale wereld, als 3D virtueel modeontwerpster behoort ze tot de voorhoede van de digitale transformatie van de mode-industrie. Op het Amsterdam Fashion Instituut (AMFI) specialiseerde ze zich binnen de digitale modewereld en creëert digitale outfits die tot leven komen met diverse technologie waaronder Augmented Reality. Haar werk is energiek en toepasbaar, het is glitch, het is street, het is binair en het heeft iets retro’s, en daarin ligt de kracht van Iris van Wees: het is niet in een hokje te vatten en past daarmee precies in de tijdsgeest. In 2020 mocht ze de nominatie ‘Young Designer’ in ontvangst nemen, een stimuleringsprijs voor jong talent vanuit de Dutch Design Awards. Haar laatste project DIGI-GO toonde een virtuele AR-kunstroute door het Vondelpark in Amsterdam, waar haar digitale creaties in onze fysieke wereld tot leven kwamen.

Bekijk meer op www.irisvanwees.com