Geschiedenis

PINKPOP, Nederlands oudste en bekendste popfestival vond in 1970 voor het eerst plaats op Pinkstermaandag 18 mei in Geleen. PINKPOP betekent eigenlijk “Pop met Pinksteren” en wordt doorgaans in het Pinksterweekend gehouden. Uitgezonderd in 2008, 2010, 2013 en in 2015. Het festival was aanvankelijk een eendagsfestival maar groeide uit tot een meerdaagse happening in de stad Geleen. Voor overnachters werden er eerst zogenaamde “sleep-ins” ingericht, maar in 1976 kwam er de eerste festivalcamping. Na zes keer op rij te zijn uitverkocht met 50.000 bezoekers kreeg het fenomeen popfestival in 1982 serieus concurrentie van de stadionconcerten. Zo had ook PINKPOP enkele magere jaren met als dieptepunt 1985. Dat veranderde toen de organisatie in 1986 een samenwerkingsverband sloot met Mojo Concerts, op concertgebied de marktleider in Nederland. De produktie bleef in handen van Buro Pinkpop. De editie van 1986 was dan ook weer volledig uitverkocht. Renovatie van de lokatie in Geleen dwong PINKPOP in 1987 eenmalig uit te wijken naar Baarlo waar het festival onder barre weersomstandigheden zijn 18e editie beleefde. Het festival keerde echter niet meer terug naar Geleen en vestigde zich in de nieuwe gemeente Landgraaf op de voormalige draf- en renbaan op 230 kilometer van Amsterdam. De nieuwe lokatie bleek een geschenk uit de hemel want jaar na jaar groeide het festival, niet alleen qua belangstelling maar ook kwalitatief. In 1990 werd het festival opgenomen in het beroemde Guinness World Records Book, als het oudste en enige ononderbroken jaarlijkse openlucht-popfestival van Nederland. Kenners voegen daar nog aan toe dat dit wellicht van de hele wereld is. In 1994 werd het 25-jarig jubileum groots gevierd. Het festival was meer dan uitverkocht met ruim 70.000 bezoekers, waaronder 25.000 kampeerders. Dit zilveren jubileum was een fenomenaal succes maar daarna stelde de organisatie, vanwege het comfort, wel het maximum aantal bezoekers bij tot 60.000 per dag. In 1999, 2000, 2001 en 2002 waren editie 30, 31, 32 en 33 compleet uitverkocht. Het aantal kampeerders steeg intussen naar 47.500. In 2003, 2004 en 2005 kende PINKPOP weer enkele magere jaren qua aantallen bezoekers met een dieptepunt in 2005. De zwakke programmering trok niet meer dan 20.000 liefhebbers. Maar in 2006 herpakte PINKPOP zich weer en met 68.000 bezoekers was het festival weer meer dan uitverkocht alsook in de jaren die daarop volgden. BRUCE SPRINGSTEEN & THE E-STREET BAND was in 2009 de very special guest op de 40ste jubileumeditie, waarmee hij voor het eerst op een festival in Europa optrad. In 2014 werden alle records gebroken door de komst van THE ROLLING STONES, METALLICA, ARCTIC MONKEYS en het overall goed ontvangen programma. Een half uur na de start van de kaartverkoop waren de dagkaarten voor zaterdag (The Rolling Stones) en de weekendkaarten uitverkocht, en binnen twee dagen ook de kaarten voor de maandag (Metallica). In totaal werden dat jaar 134.000 unieke kaarten voor Pinkpop verkocht, en waren er gemiddeld 65.000 bezoekers per dag op het festivalterrein. Ook de laatste editie in 2015 was uitverkocht.

Tijdens 46 ononderbroken edities passeerden meer dan 2.3 miljoen (unieke) betalende bezoekers de poorten en was het festival 25 keer uitverkocht! De eerste PINKPOP kende een budget van bijna 10.000 gulden, een ticketprijs van Hfl.2,50 (iets meer dan 1 euro!) en een programma dat voornamelijk bestond uit nationale popgroepen met de GOLDEN EARRING als headliner. Tot 1993 stonden er maximaal tien groepen geprogrammeerd op de Pinkstermaandag, terwijl in Landgraaf op de festivalcampings al werd warmgedraaid met o.a. een popprogramma onder de naam “Rocking Kolonia”. In 1994, bij het 25-jarig jubileum vond er een ware metamorfose plaats. Er kwamen twee buitenpodia en een podium in een grote tent. Het volledige programma bestond van nu af uit minimaal 30 groepen en/of artiesten. In al die jaren betraden talrijke beroemde en minder beroemde namen de podia; van FLEETWOOD MAC tot DIRE STRAITS en van PEARL JAM tot de RED HOT CHILI PEPPERS en zelfs de wereldberoemde THE ROLLING STONES. Voor veel groepen betekende PINKPOP de springplank naar het grote succes, zowel voor nationale als internationale artiesten. In 1995 werd de locatie, een fantastisch evenemententerrein van 27ha, omgedoopt tot MEGALAND. Rondom het festivalterrein is nu voor maximaal 40.000 kampeerders plaats op drie festivalcampings. Een festivalmarkt maakt ook jaren deel uit van het festival. In 2014 ziet ‘Stage 4’ het licht, een kleinere tent op het Pinkpop-plein waar nieuwe spannende acts zich kunnen presenteren aan het grote publiek. Met de komst van het vierde podium, precies 20 jaar na de uitbreiding naar drie podia, telt het programma meer dan 50 acts.

Sinds 1973 wordt PINKPOP gesponsord door diverse bekende merken. De eerste was het spijkerbroekenmerk LOIS. Belangrijke sponsoren van de laatste jaren zijn BRAND BIER, SMIRNOFF, KPN, COCA COLA en ZIPPO. Mediapartners van de laatste jaren zijn OOR en Metro. Ook heeft het festival al jaren een overeenkomst met twee belangrijke Goede Doelen organisaties t.w. OXFAM NOVIB en AMNESTY INTERNATIONAL. Sinds 2008 is aan PINKPOP de GREEN & CLEAN AWARD toegekend voor haar aktiviteiten in het kader van milieuvriendelijke maatregelen.
Meer dan 40 jaar wordt het festival verslagen door de publieke omroep voor radio en TV. Sinds de 25e editie wordt het festival vele uren live uitgezonden op NPO3 (Nederland 3) door de NTR, VARA en VPRO, terwijl radio NPO3FM alle drie de dagen live- uitzendingen verzorgt vanaf het festivalterrein. Sedert jaren doet 3VOOR12 uitgebreid verslag van PINKPOP op hun speciale PINKPOP-website. De website van PINKPOP wordt dagelijks door steeds meer fans bekeken en telt intussen 2 miljoen bezoekers per jaar.

Voor de 47e editie van PINKPOP wordt Pinksteren weer verplaatst en vindt het festival plaats op vrijdag 10, zaterdag 11 en zondag 12 juni 2016.

beeld-en-geluid-pp-history